Co se změní v kině Art?
Jedno z ocenění Brnopolis za dlouhodobý přínos k jedinečnosti města získalo od poroty kino Art. Jak je patrno i z textů nominací, porota ocenila pestrost nabídky nekomerční kultury a komunitu spokojených návštěvníků, kterou se podařilo vytvořit ve spolupráci Brněnského kulturního centra a Studia 19.
Záhy po předání ceny se v médiích objevily zprávy o ukončení spolupráce (např. zde) a odchodu Studia 19, které bylo společně s Dot Cafe pronájemcem prostor. Vzhledem k dotazům, které dostáváme ohledně smyslu předání ceny do rukou zástupců BKC, považuji za vhodné připojit několik informací.
O změnách v kině Art jsme se dozvěděli až po předání ceny, k němuž jsme pozvali obě strany. I pro nás bylo překvapením, že si cenu převzalo jen BKC (jedna z nominací totiž speciálně jmenovala Studio 19). Brnopolis přirozeně nepřísluší být jakýmkoli arbitrem tohoto případu. Chceme jen přispět k vyjasnění stanovisek obou stran a k lepšímu pochopení toho, co se v oceněném Artu stalo a jak to ovlivní jeho budoucnost.
Studio 19 zveřejnilo svoje vyjádření zde. O reakci BKC jsme minulý týden požádali pana Daniela Zásmětu, vedoucího městských kin, který za kino Art převzal i cenu Brnopolis. Níže najdete odpovědi ze dne 29.4. na tři otázky.
1. Z čeho pramenila nespokojenost BKC s aktivitami Studia 19, případně jaké jsou důvody změny provozovatele?
BKC nedeklarovalo, že by bylo nespokojené s aktivitami Studia 19. Není pravda, že by Studio 19 dostalo výpověď z prostor kina Art, neboť tento subjekt má s Magistrátem města Brna uzavřenu platnou smlouvu na pronájem nebytových prostor v kině Art, kterou nikdo nezpochybňuje. Výpověď nedostalo o.s. Studio 19, nýbrž společnost Dot Café, která v kině Art provozovala gastroprovozy a tato výpověď nepřišla vloni ze strany BKC, nýbrž města. V letošním roce BKC mělo se společností Dot Café uzavřenu jen krátkodobou, časově omezenou smlouvu, která vyprší 30. 4. 2009.
2. Jaká kritéria výběru provozovatele byla brána do úvahy kromě výše pronájmu?
Kromě výše pronájmu brala v úvahu výběrová komise i návrh kulturní spolupráce budoucího nájemce kavárny s provozovatelem kina, jak bylo ostatně uvedeno v zadání výběrového řízení vypisovaného BKC.
3. Budou pokračovat dosavadní aktivity kina Art, díky kterým bylo oceněno?
Z uveřejněných nominací vyplývá, že kino Art bylo oceněno za to, že je "oázou nekomerční kultury", mám-li parafrázovat Vaše vlastní slova. Vzhledem k tomu, že dramaturgii kina v minulosti vytvářelo BKC a bude tak samozřejmě činit i nadále, nevidím důvod pro to, aby se na aktivitách kina Art cokoliv měnilo. Stejně tak bude vycházet i nadále informační bulletin kina, který bude mít možná jiný formát nebo grafickou podobu, i dále bude ve foyer fungovat galerie s pravidelným provozem. Opravdu jsme přesvědčeni, že humbuk kvůli výměně jednoho provozovatele kavárny za jiného je zbytečný a pramení pravděpodobně z neznalosti problematiky. Rozhodně nebude mít vliv na chod Artu a jeho aktivity, takže obavy tohoto směru jsou podle našeho názoru zcela liché.
Názor si můžete udělat sami. Na vaše komentáře a případné otázky vložené pod tento článek bychom se pokusili získat opět vyjádření obou stran. Přinejmenším bude zajímavé vědět, kdo vlastně vyhrál výběrové řízení a co se v kině Art změní. Nebo si opravdu žádných změn nevšimneme?
27 komentářů:
Vážený pane Veselý
i když nejsem navrhovatel ocenění kina Art, plně se stavím za to, co uvádíte, protože právě u něho se ukázalo, co všechno může tzv. "obyčejné
kino" jaksi navíc pro pozvednutí kultury udělat. A to se právem ocenilo jako
možný příklad hodný následování. Držím palce!
S pozdravem M. Flodrová
studio 19 dalo KINU ART drive, protože pro něj žilo...
myslím, že jsme všichni navyklí dívat se na výše částek a neohlížet se na pocity a lásku lidí, kteří té práci dávali velký kus sama sebe...
přeju Daguerru jen to nej !
Zatím tu nikdo neodpověděl na otázku: proč tedy byl provozovateli nájem vypovězen a vyměnil ho jiný, který by rád navázal na předchozího, ale vlastně neví jak. BKC se tu vykrucuje jako had a vymlouvá se na město, ale právě BKC byto to, které vybíralo a vybralo ze všech zájemců toho s nejmenší zkušeností jak s gastroprovozy tak s kulturní činností a navíc s nejasným konceptem spolupráce. BKC, je mi z Vás smutno.
Možná se ptám naprosto mimo, ale jak je možné, že město deset let pronajímá nezkolaudovaný prostor a vybírá za něj nájemné? Vžyť to je naprosto nepřípustné. Každý normální člověk by za to byl odsouzen na několik let.
Přidávám se k ostatním výše: Jak je možné že BKC pronajímala 11 let nezkolaudovaný prostor a tedy nelegálně z něj vybýrala nájemné?
Taktéž bych rád znal odpověď na tu otázku ohledně pronájmu nezkolaudovaných prostor.
Děkujeme za všechny komentáře, vývoj v kině Art budeme nadále sledovat a pokusíme se také získat další odpovědi BKC. Zatím nám bylo řečeno, že výběrové řízení vyhrála společnost Art Progres, s.r.o. (mají např. kavárnu Mezzanine na Údolní), kteří mají v Artu smlouvu na jeden rok.
Studio 19 se chce podle vlastních slov nadále věnovat artovým filmům v Brně a své aktivity financovat z gastroprovozů v baru Transistor vedle divadla Marta a v kavárně Salon Dagguere na Slovákové 1.
Prosím na plnou hubu a po lopatě:
Chápu správně, že provozovatel Dot Café a studio 19 jsou ti stejní lidé? A že výnos z Dot Café zpětně financoval nekomerční aktivity studia 19 v Artu?
Jestli ano, tak je vyjádření BKC licoměrně neúplné.
Mimochodem doufám, že BKC hodlá veškerý výnos od nového provozovatele použít pro kino Art.
Neboť goodwill zavedené značky se má dále zhodnocovat a nikoliv vydojit.
I přesto, že BKC si rychle umylo ruce nad výpovědí provozovatele a alibisticky přehodilo odpovědnost na město, nějak mi tu chybí důvod proč vlastně dosavadní provozovatel tuto výpověď dostal a proč je dnes v Artu tak prázdno. Proč se tu nikdo nebaví o filmu, proč už nevychází programový bulletin, proč se nepromítá v malém sále, proč nefunguje filmový klub a proč se mi všichni zoufale snaží říct, že to co tu bylo bylo špatné. Nebylo, naopak to bylo fajn a za to děkuji ať už komukoliv. Myslím, že BKC by mělo učinit to samé, aspoň jako gasto vlastnímu svědomí.
Pane Lanku,
děkuji za Vaše dvě otázky, ty jsou totiž pro pochopení kauzy Art a prohlédnutí mlhy souvisejících balastních řečí zásadní. Odpovídám: ano, provozovatel Dot Café a Studio 19 jsou ti stejní lidé. Ano, výnos z Dot Café zpětně financoval nekomerční aktivity Studia 19 v Artu.
A opakuji: výnos z celého Dot Café, tedy nikoli jen výnos z kavárny Artistů a baru Promítačka v kině Art, jak se možná zdálo lidem v BKC a následně i mnohým zájemcům o pronájem těchto gastroprovozů. Takové zdání totiž zřejmě vzbudilo dojem, že když si můžeme 5 roků dovolit platit měsíčně skoro 30 tisíc za kulturní aktivity, musí gastroprovozy v Artu vydělávat výrazně více.
To zřejmě také vedlo vítěze ve výběrovém řízení a nynější nájemníky kavárny k nabídce 40 tisícového měsíčního nájemného za jediný z obou dosavadních gastroprovozů v Artu (druhý provoz -bar- byl v dubnu během výběrového řízení na kavárnu uzavřen z důvodu nejasností v kolaudačním rozhodnutí). Tato nekuřácká kavárna je mimo centrum města, nemá okna do ulice, je ve společně užívaném prostoru foyer kina s večerním provozem a má kapacitu 40 míst. Nelze ji tedy v podstatě provozovat jinak než jako večerní klub, ovšem s tichým provozem -vedle promítá kino. Tedy ve skutečnosti jde vlastně o občerstvení ve foyer, s trochou snahy o klidný café lounge.
Oficiálním důvodem (dodatečně na vyžádání dodaným) pro výpověď naší dlouholeté nájemní smlouvy doručenou nám od Odboru kultury MMB v září 2008 byla "snaha o zjištění tržní ceny nájemného". Přeji mnoho štěstí v dalším konání správcům, kteří takovým způsobem zjišťují hodnotu spravovaných prostor. Z našeho pohledu existují dvě pravděpodobná (zde silně zjednodušená) vysvětlení celého vývoje (případně chutná kombinace obou): 1) zaslepenost a hlupáctví, 2) vychytralost a korupce.
Nikoho však nesoudím. Žijeme v době odumírání zbytků socialistických způsobů neefektivní centralizace čehokoli od distribuce elektřiny až po "distribuci" kultury a těší mě, že touto kauzou jsme přispěli k urychlení aktuálních ozdravných procesů, které jsou logické, i když pro mnoho lidí bolavé. Tak bolavé, že tito lidé kopou do porcelánu, aby (především sobě navzájem) ukázali, že zde přece ještě stále jsou a mají tu sílu kopnout...
Děkuji za Váš zájem, více informací o nás naleznete na kinoartbrno.cz v sekci "Media o nás" nebo "kauza Art".
Tomáš Javora
Jak uz bylo vicekrat receno, je to od BKC (a potazmo tedy od mesta?) podraz; zeptal bych se vsak na budoucnost, nikoli na minulost, se kterou uz zrejme ted nikdo nehne: jakym zpusobem ma BKC osetrenou spolupraci s novym provozovatelem? A nemene dulezita otazka druha: jak to vypada dal se studiem 19 -- bulletin, Cinepur Choice, etc?
Artu -- tedy lidem kolem -- zdar a silu!
Je nějaká šance, že se BKC vyjádří k tomu, jak to bylo s tou kolaudací baru Promítačka? Připadá mi to dost kuriózní a rád bych na to slyšel i jejich názor.
LEPŠÍ HOVNO V HRSTI NEŽ BULLETIN NA STŘEŠE
Jako bývalý předseda o. s. Studia 19 bych rád okomentoval odpovědi Daniela Zásměty, vedoucího městských kin Art a Scala, na tři položené otázky od redakce Brnopolis.cz.
AD 1)
Rozdělování výpovědi „od města“ a „od BKC“ je jen zoufalým sraním si do vlastního hnízda. Spojenou nádobu Studia 19 a Dot.Cafe (financování propagace kina z gastroprovozů v Artu) znali moc dobře všichni – pan Zásměta od nástupu do své funkce (tuším 2005), veškerý úřední šiml pak nejpozději v listopadu 2008, kdy jsme to s Tomášem Javorou jasně formulovali na společné schůzce. Tehdy se chodbami Brněnského kulturního centra nesl duch Martina Reissnera, který na MMB vedl odbor kultury a rozhodoval o tom, co kultura bude a co ne. Všichni zaměstnanci skákali, jak Reissner pískal, neboť košile bližší než kabát a raději dvakrát sehnout hřbet než být vzpřímeným mužem bez práce – chápu, neironizuji, konstatuji. Pravděpodobně z popudu M. Reissnera (který „za zásluhy“ a bez absolvování konkurzu vede od dubna 2009 MZM) byla také Studiu 19 v květnu 2008 „neprodloužena“ smlouva na kancelář v prvním patře budovy Artu. Trapnou záminkou bylo omylem nezaplacené DPH (cca 200 Kč) na jedné z faktur z února 2008. Pořádek musí být. Připomínám, že Studio 19 zaplatilo BKC (za různé služby) v prvním pololetí 2008 v několika fakturách celkem 60.000 Kč… Ehm.
Buzerační obstrukce s kanceláří (kterou jsme museli vystěhovat a tři čtvrtě roku ležela ladem – po nás žádný nový nájemník nebyl) jsou jen smutnou vizitkou, jak město hospodaří. To i hokynář Krkovička by si to uměl lépe spočítat (a že to charakterově žádný Mirek Dušín nebyl, to vám potvrdí i Jája s Pájou). Nebo o takových věcech snad nerozhoduje zdravý rozum a základní poučky z ekonomie, ale osobní zášť či lidská průměrnost? Pod kouzelnou formulkou „zákony této země je třeba dodržovat“ jsem již od úředníků slyšel dost na to, abych si o nich myslel své. Nic pěkného to není. Ohánět se tedy nyní tím, že Studiu 19 byla kancelář (od února 09) milostivě povolena (zatímco pro Dot.Cafe se již chystala výpověď z kavárny), je podle mě poslední SOS snaha vyvolat zdání legitimity. Je mi jasné, že pan Zásměta ve svých veřejných vyjádřeních musí kličkovat mezi úřednickými vejci. Jasné mi ale není, proč se i on...
----
Celý text na http://www.kinoartbrno.cz/causa#reakce
Pokud je to, jak píšete, těžko se divit vašemu rozhořčení. Poprosím jen pro příště bez těch expresivních výrazů. Já vím, že lépe upoutají pozornost, ale bez nich bude možná snadnější získat reakce města.
Obdrželi jsme k vyřízení Váš e-mail ze dne 27. 4. 2009, zaslaný vedoucímu OK MMB. Abych na něj mohla seriózně a kompetentně reagovat, prosím specifikujte čeho se, dle Vašeho mínění, negativní změny týkají a co konkrétně dostalo mezinárodní ocenění. Situaci prověřím a sdělím Vám výsledky.
S přáním pěkného dne
A. Horníčková
Vážený pane,
Odboru kultury MMB není známo, že Studio 19, o. s. , vypovědělo nájemní smlouvu
a opouští prostory kina Art od května 2009. Výpověď z nájmu Odbor kultury MMB
neobdržel a dle našich údajů nájemní vztah trvá.
V souvislosti s nájemním vztahem mezi statutárním městem Brnem a Dot Café, s. r. o.,
postupoval pronajímatel vždy v souladu se zákonem. Dot Café, s. r. o., a Studio 19, o. s.,
jsou dva rozdílné právní subjekty, jejichž nájemní a další vztahy v objektu kina Art
byly Odborem kultury MMB a orgány města Brna posuzovány odděleně. Existence
tzv. Malého sálu je nadále v řešení. Po smluvních partnerech jsme však povinni požadovat
plnění všech zákonných povinností.
Odbor kultury MMB vždy oceňoval práci Studia – filmový klub, o. s., a jeho nástupce
Studia 19, o. s., což se projevovalo mimo jiné i tím, že jeho projekty byly každoročně,
v rámci finančních možností města Brna, podpořeny (viz tabulka). Velmi nás mrzí,
že v uvedeném článku (http:/www.kinoartbrno.cz/causa) je zpochybňována pozitivní
role statutárního města Brna i Brněnského kulturního centra p. o. v souvislosti s činností
Studia 19, o. s.
S přátelským pozdravem
A. Horníčková
A dodatek.. paní Horníčkové patří poděkování, že jako jediná, z mnou emailem oslovených lidí na OK MMB a BKC, odpověděla.
Dobrý den,
jen aby to tady nezapadlo..., jak j to tedy se skutečností, že během 11 let BKC podle dostupných infomací vybíralo peníze za pronájem prostor nezkolaudovaných pro daný účel? Přesněji řečeno, kdo za tento šlendrián v BKC nese odpovědnost a zda tato odpovědnost byla vůči němu vyvozena a v jaké podobě?
Mohl by se, pls, někdo z Brnopolisu tohoto opakovaného dotazu ujmout a žádat na BKC nebo na magistrátě přesnou odpověď?
Děkuji.
Zainteresovaní pánové otálejí zbytečně. Dávno již měli podat trestni oznámení, kvůli tomuto "podvodnému jednání". Pronajímat prostory k nezkolaudovanému účelu je trestné. Náhrada škody je zřejmá. Velmi rád poskytnu návod k podání na správné státní zastupitelství ... v Brně to zametli. Jsem zlý a škodolibý.
Jak Někdo může někomu dávat za přítěž, že využíval nezkolaudované prostory, když ten Někdo byl tím, kdo je pronajímal?????
Prijde mi to typicky ceske :( tady ti pronajmu nacerno tuhle restauraci, davej mi penize do kapsicky a kdyz si toho nekdo vsimne ... svedu to na tebe. Ja prece nekradu. Tohle udelat kdokoliv z nas, tak je u soudu raz tri ...
Buletin se od června vrací. Objevil jsem ho na stránkách http://www.bkc.cz/KINA_Echo/echo_200906.pdfMyslím, že stojí za to.
Jakub Rybář
Otto, myslíte toho Martina Reissnera, jehož koncepce kultury města skončila výhledem krátkodobých cílů do roku 2003 a která doporučuje "využívat nové komunikační techniky jako např. billboardy"?
Více zábavy, např. "Současný muzikálový trend tak zcela naše město míjí" na www.brno.cz/index.php?nav01=2214&nav02=4012&nav03=1223
to není Reissnerova koncepce....:-))))
Co se týče vašich otázek v komentářích, tak jsme BKC oslovili a nabídli jim možnost a prostor k vyjádření. Pokud tuto možnost využijí a uvedou zde svoje stanovisko, závisí už jen na BKC.
Prosím, aby za rok, až bude nové výběrové řízení na kavárnu v Artu se přihlásilo co nejvíce zájemců, zároveň vyzývám ať se někdo podle zák 106/99 podívá na MMB na historii smluv mez vlastníkem a pronajímatelem v uvedených prostorách a posoudí tu míru špíny a korupce co v Brně tehdy byla...
Tak to vidíte, po půl roce s novým nájemcem v kině Art, který světe div se nedokáže platit přemrštěné nájemné a dluží BKC přes stotisíc korun, skončilo skoro vše co Studio 19 léta budovalo. Nefunguje malý sál, kavárna a atmosféra v ní nestojí za nic a reklamní bulletin se stal bezceným médiem. Kdo by měl dnes odvahu navrhnout opět kino Art na cenu za kulturní přínos. Asi jen vedení BKC, které si nevidí na špičlku nosu. Takto příkladně něco zničit to se jen tak nevidí.
Okomentovat